Pages

Wednesday, June 23, 2010

rambut.. dan saye???


untuk entry kali ini... 
saya ingin berterima kasih kepada 
atas petua yang telah diberkan oleh beliau untuk rambut yang sihat dan menawan.. eheehehehe....

ok2...
mcm nie.. dgr ok syg2 sekalian... (ehehe.. gedik..)
antara anggota-anggota badan saya... saya paling suke sekali.. rambut saya...knp? sebab saye suke la... bkn nak kate saye x suke bdn saya... *eceyh.. mmg x ske pon.. x ikot proportion.. gmok!
cume rambut saya.. saya paling jage dan amek berat serta dimanja dan ditatang bagai minyak yang penoh... sgt amat sayangla.... hish! syg taw! syg! faham x??? 

huh... ok2...
cara2 menjaga rambut...

kalau nak tukar gaye rambut.. like rebonding or curl kan... kalau boleh.. buat cume setahun sekali je.. paling banyak pon 2 kali r dlm setahun.. oke??

next.. 
pegi salon sebulan sekali... and cakap kat auntie tu... untie.. kasi stim rambut saya...! stim.. sebulan sekali je...bkn mhl sgt... xsampai 50 hengget pon.. ade satu salon tu.. stim untuk 20 hengget je.. murah kan?? sebulan sekali je kan... kompol la wet.. kalau 50sen sehari.. kompol selama sebulan... da byk da dwet ko nok... kaw aku plak.. aku akn pastikan tiap2 bulan aku akn asingkan sikit wet allowance aku untuk rawatan rambut...
*berdedikasi abes.... hahaha..

next...
setiap tige bulan skali.. trim rambut anda.. trim tu.. adelah potong hujung2 rambut tu... yang rosak2 tula... sikit je...
*tapi salu aku x buat yang nie.. sebab sayang rambut... ehehehe... dan rambut i x rosak y'all... ehehehe.. riak....

oke2...
next.. 
paling basic..
kalau shampoo... jgn sesekali lupa pakai conditioner.. gile penting wa cakap lu.. x caye?? try... rambut kaw shampoo je.. dgn rambut shampoo+conditioner..lain condition nye... btol.. aku da wat experimen da...
 sumpah btol!


ok2.. nie tips dari hanis zalikha .. 
bilas shampoo gunakan air panas... 
jgnla gne air yang mendidih tu mungok! cair palotak ko... yang panas2 sketla...kaw umah abah ko x dew mendealah yang kuarkan air panas dalam shower tu..ko masak la air siket.. jgn malas sgt.. nak lawa kne rajen..oke? lepas tu.. sapu conditioner.. biarkan selama beberape minit...sementare tu.. ko gosokla gigi.. sental daki2 di kuku kaki mu itu... and setelah beberapa minit berlalu.. bilas conditioner tersebut dgn air sejuk.... 
AIR SEJUK pulak taw... ok.. igt.. 

bilas shampoo=air panas, 
bilas conditioner=air sejuk

ok.. nie sebab.. air panas tu open up the hair cuticles. senang untuk shampoo go through and cuci keluar yg kotor2.. then put on your conditioner. after 5-10minutes, rinse out with cold water to lock in the moisture. air sejuk tu tutupkan balik hair cuticles, and the conditioner stays in and help to bring out the shine and softness mcm nie...



dah siap mandi.. biarkan rambut ko kering sendiri.. xpyh gatal2 nak blow dry... balut rambut ngan tuala untuk absorb air2 yang berlebihan.. lepastu biarkan kering sendiri... and raselah perbezaannya.. rambut ko akn rase lebih ringan...licin.. dan sihat... cayola ckp den....

and lastly.. jgn selalu sgt sikat rambut... xelok.. Kalau selalu sikat rambut menyebabkan kuasa statik menjadikan rambut frizzy. Macam letak kepala dekat dengan tv bila nak on. Kan meremang kan??? guna jari pon bole....


ok... aku selau ikot care yang senang2 je.. pegi salon+shapoo+conditioner... banyak petua orang dulu2 yang mak aku bagi... contohya.. lumurkan rambut dengan aloe vera... kdg2 santan.. dan banyak lagi.. tapi disebabkan aku nie "rajen" gle so.. xperlula sume tu.. salon saje cukop.. ehehehhehe....

ok2... nie care aku jage rambut.. nak ikot.. silakan.. xnak.. xpee... and kalau anda pakai tudung pon... rambut adalah sangat penting untuk dijage... cbe bayangkan bangun2 tido rambut mcm  nie.... 

x ke sedih ko nok??


so, as conclusion.. jgelah rambut anda y'all... rambut mahkota wanita!!
*wahh.. semangat abes... ehehehe...




(^^,)"
with love,
shepah....

2 comments: