Pages

Tuesday, February 26, 2013

Untuk yang sedang menangis meleleh ketika diduga....

pernah tak rase diri anda adelah manusia yang paling malang skali kat dunia nie??

bila datang satu dugaan yang susah nak dihadapi..mula lah menangis, meratap dan menyalahkan takdir...

KENAPA AKU??
KENAPA BUKAN DIA??
ALANGKAH BAIKNYA KALAU AKU JADI DIA...
INI TAK ADIL!!

dulu aku mcm tu... bila susah... menangis je... Tak henti2 ckp..kenapa allah bagi aku ujian mcm nie... kenapa takdir aku mcm nie... kenapa aku... Tak cukup susah lagi ke aku sekarang nie... macam bertimpa-timpa masalah yang datang.... aku tak mampu nak hadapi semua nie... aku tak boleh boleh tahan lagi... Macam nak mati je rase..

kemudian... selalu dengar orang ckp...

*Allah takkan uji umatnye di luar kemampuan mereka...

*Allah takkan ubah nasib seseorang tu kalau dia tak usaha untuk ubah nasibnye sndri...

*Allah tu maha mengetahui.. ada hikmah disebalik semua dugaannya...

selepas berkali-kali dengar benda yang sama... kata-kata tu macam lekat kat otak... kemudian bila dengar cerita-cerita pasal penderitaan orang lain yang lagi teruk dari aku... betapa susahnya kehidupan dia berbanding diri sendiri...

rase malu... rendah diri sgt... apelah sangat dugaan aku nie berbanding mereka... otak pon mula berfikir... dan sampai satu tahap... Terbukti kebenaran dari kata-kata tersebut...

Ya... allah takkan uji umatnya diluar kemampuan mereka... buktinya... aku masih di sini harini.. masih bernafas.. masih waras dan sihat walaupun setelah melalui semua dugaan tu....alhamdulillah...

ya... Allah takkan ubah nasib seseorang tu kalau dia tak berusaha sendiri... buktinya...dulu aku selalu hanya duduk dan berharap Allah akan bantu aku selesaikan masalah nie... aku yakin... tapi aku terlupa... aku hanya duduk dan berharap tanpa disertai usaha dan tawakal.. aku tak kemana..jadi aku tetap disitu... jadi.. aku berusaha sehabis baik dan kemudian aku bertawakal...

ya.. Allah maha mengetahui... setiap dugaan telah sertakan dengan hikmah dan tauladan... Bila melihat keadaan sekeliling, rakan-rakan serta diri sendiri... Nampak jelas hikmah tu... Aku terfikir... Mungkin sebab inilah Allah sekat perjalanan hidup aku pada masa tu... Kalau tidak.. Mungkin aku akan semakin lupa diri... Mungkin aku takkan berada di tempat sekarang... Aku takkan ada apa yang aku ada sekarang... Walaupun tidaklah sehebat mana... Tapi aku gembira dengan kesederhanaan yang di beri... Cukup dengan itu... Aku bahagia... Alhamdulillah...

Alhamdulillah... Syukur kepada Allah  atas semua dugaan yang mematangkan diri... Syukur kepada Allah atas hikmah dan kebahagiaan yang diberi... Aku yakin dengan kekuasaan dan kehebatanmu merancang segala perjalanan hidup kami semua... Aku percaya qada' dan qadar mu... Terima kasih ya Allah... Untuk segalanya...

P/s: last few years... i'm totally inspired by Maria Elena.... Her blog is totally worth following... Contoh muslimah ter-awesome!!

1 comment: